Seria 1 trzeciej generacji to zupełnie nowy produkt. Począwszy od platformy, poprzez gamę silników, skrzynię biegów, a skończywszy na napędzie, który w tym modelu przekazywany jest na przednią oś. Różnice widoczne są nie tylko od strony technicznej. Również projekt nadwozia i wnętrza przeszedł gruntowną modyfikację.
Zmodyfikowane reflektory nadają kompaktowemu hatchbackowi świeży wygląd, dzięki czemu Seria 1 jest zgodna z najnowszą stylistyką BMW. Z boku widać zmodernizowane zagięcie Hofmeistera i górną linię stylistyczną umieszczoną tuż pod klamkami drzwi. Linia unosi się ku górze, nadając pojazdowi dynamiczny wygląd. Jako wyposażenie opcjonalne pojawił się również duży, panoramiczny dach szklany.
Przejście na platformę FWD przynosi korzyści w postaci miejsca w kabinie: dodatkowe 33 mm kolana dla pasażerów z tyłu, którzy mają również do dyspozycji dodatkowe 19 mm przestrzeni nad głową. Zwiększył się również przestrzeń załadunkowa, która może teraz pomieścić dodatkowe 20 litrów (łączna pojemność – 380 litrów). Dostęp do bagażu będzie łatwiejszy dzięki zwiększeniu otworu bagażowego o 67 mm i dostępnej opcjonalnie elektrycznie sterowanej pokrywie bagażnika.
Deska rozdzielcza nawiązuje do nowej stylistyki wnętrz koncernu i wyposażona jest w standardowy ekran dotykowy o przekątnej 8,8 cala z możliwością obsługi gestami. Opcjonalnie istnieje możliwość zamówienia wyświetlacza multimedialnego w rozmiarze 10,25 cala w połączeniu z cyfrowym zestawem wskaźników.
W momencie premiery, nowa Seria 1 będzie dostępna z dwoma silnikami benzynowi (od 138 KM do 302 KM) i trzema wysokoprężnymi (od 114 do 188 KM).
Oficjalna premiera modelu odbędzie się podczas imprezy 25 czerwca, podczas imprezy #NextGen, podczas której zadebiutuje również Seria 8 Gran Coupe. Pierwsze samochody trafią do klientów jeszcze przed końcem roku.